OverseasVolvo produceert binnenkort ook alleen nog maar elektrische auto’s; wat willen ze hiermee bereiken?

Het Chinese automerk Volvo (Zweeds is het allang niet meer) heeft aangekondigd dat ze vanaf 2019 willen dat alle nieuw geproduceerde auto’s volledig elektrisch zijn. Hiermee wordt Volvo een directe concurrent van Tesla, die dit al een tijdje doet. Waarom doet Volvo dit en hoe reageren andere autofabrikanten hierop? Concurrentie Tesla is en zal de meest bekende autofabrikant blijven op het gebied van elektrisch rijden. Afgelopen week zijn zij al begonnen met de productie van...
Max van Hasenbroek7 juli 201796 min

Het Chinese automerk Volvo (Zweeds is het allang niet meer) heeft aangekondigd dat ze vanaf 2019 willen dat alle nieuw geproduceerde auto’s volledig elektrisch zijn. Hiermee wordt Volvo een directe concurrent van Tesla, die dit al een tijdje doet. Waarom doet Volvo dit en hoe reageren andere autofabrikanten hierop?

Concurrentie

Tesla is en zal de meest bekende autofabrikant blijven op het gebied van elektrisch rijden. Afgelopen week zijn zij al begonnen met de productie van de ‘instap-Tesla’, de Tesla Model 3. Deze kost zo’n 35.000 dollar en is daarom voor de normale consument ook bereikbaar. Nu is Tesla eigenlijk nog de enige speler in de markt voor elektrische auto’s, maar dat zal niet lang meer duren. Autofabrikanten zien ook de verantwoordelijkheid voor het klimaat. Merken als BMW en Volkswagen schroeven ook flink hun investeringen in elektrische auto’s op. De eindbaas van Tesla, Elon Musk, mag dus de komende jaren alleen maar meer concurrentie verwachten. Nu komt daar ook nog Volvo bij.

Er kunnen meerdere redenen zijn om juist nu aan te kondigen dat je alleen nog maar elektrisch gaat produceren. Allereerst zijn er nog niet veel elektrische auto’s en is er veel ruimte voor nieuwe soort auto’s. Economen zouden dan zeggen dat ‘de markt voor elektrische auto’s nog lang niet verzadigd is’. Kijk maar eens op de weg. Nog geen 10 procent wat je op de weg is vol elektrisch. Als je nu een nieuw automerk zou beginnen dat op benzine rijdt, moet je wel heel speciaal zijn. Ongeveer elk design is uitgevonden en veel vernieuwing zit er ook niet meer in. Je zou dus klanten weg moeten halen bij grote autofabrikanten en dat zal niet lukken als je de zoveelste auto op benzine bent. Bouw echter een soort Ferrari die volledig elektrisch is en snel gaat, en grote kans dat sommigen gek genoeg zijn om hem te kopen. Snap je dat er veel meer mogelijkheden liggen op de ‘elektrische markt’ dan op de markt voor benzineauto’s?

Maatschappelijk geaccepteerd

Nog een belangrijke reden voor Volvo om voor elektrisch te kiezen kan zijn dat ze de maatschappelijke protesten voor willen zijn, of zelfs een voorbeeld willen neerzetten voor heel de autosector. Mensen worden steeds duurzamer georiënteerd en als Volvo nu alvast duurzaam gaat produceren, dan ontlopen ze die discussie. Ze worden over 20 jaar dan zelfs misschien wel gezien als grondlegger, samen met Tesla, ook al waren ze niet de eerste. Daarnaast kun je ook veel beter vernieuwingen doorvoeren wanneer alle focus ligt op een product. Als je maar één model maar elektrisch zou maken, dan denkt niet heel Volvo mee met dat model. De hoofdbusiness blijft namelijk nog steeds benzine. Wanneer ze nu al vol op elektrisch gaan focussen, kunnen ze heel veel vernieuwen en daarmee de concurrentie voor zijn. Je hebt ook al een voorsprong qua klanten, want klanten die eenmaal een keer een elektrische Volvo hebben gekocht, zullen moeilijk overstappen naar een ander merk. Dat is nu zo, en zal zo blijven. Wees er dus vroeg bij. Oh ja, de potentiële marktwaarde van de hele elektrische automarkt is 731 miljard dollar. In normaal Nederlands: al het geld van de verkochte elektrische auto’s en bijbehoren kan uitgroeien tot een bedrag 731 miljard dollar.

De omschakeling

Moeilijk wordt het voor Volvo niet om hun productie naar elektrisch te veranderen. Althans, ten opzichte van autofabrikanten als Toyota en Mercedes dan. Volvo is een kleine autofabrikant en produceert ‘slechts’ 600.000 auto’s per jaar. Toyota zo’n 10.000.000 en dus is het voor Volvo iets makkelijker om alles te organiseren. De verandering kan daarom vele malen sneller gaan. Verwacht wordt dat de grotere autofabrikanten binnen afzienbare tijd (dat is binnenkort, maar niet over 2 maanden) ook zullen volgen. Maar ja, dan hebben Volvo en Tesla wellicht de markt al volledig in handen.

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.

Financieel nieuws, maar dan beter.

Mis niets! Abonneer je op onze nieuwsbrief!

De Geldpers, 2018 © All Rights Reserved | website: WebNexus - webdesign Groningen