NieuwsTuurlijk! Verstrek een lening aan een failliete Air Berlin

Air Berlin is afgelopen maand failliet verklaard. De grootste aandeelhouder Etihad (ja, de oude sponsor van Manchester City) trekt zich terug als constante geldschieter van het slechtlopende Air Berlin en daardoor kon het bedrijf de schulden niet meer betalen. Nu krijgt het toch weer een lening.   Het houdt niet op Vorig jaar was het gezeik bij Air Berlin al te zien. Een dik verlies van 782 miljoen op een omzet van bijna 4 miljard...
Max van Hasenbroek4 september 2017104 min

Air Berlin is afgelopen maand failliet verklaard. De grootste aandeelhouder Etihad (ja, de oude sponsor van Manchester City) trekt zich terug als constante geldschieter van het slechtlopende Air Berlin en daardoor kon het bedrijf de schulden niet meer betalen. Nu krijgt het toch weer een lening.

 

Het houdt niet op

Vorig jaar was het gezeik bij Air Berlin al te zien. Een dik verlies van 782 miljoen op een omzet van bijna 4 miljard euro. Waar dat aan ligt? Nou ja, alleen de kosten voor het materiaal (vliegtuigonderdelen etc.) waren in 2016 al 2,8 miljard euro. Ook snoepte het personeel zo’n 600 miljoen van de omzet af en dan gaat er nog 900 miljoen naar ‘andere overige uitgaven’. Wat dat mag zijn, weten wij bij god niet, maar het is wel een groot prijskaartje voor de overige uitgaven. Het jaar daarvoor was het verlies ook al zo’n 450 miljoen euro en dus zit je binnen twee jaar al met een schuld van meer dan 1 miljard. Dat kan natuurlijk standhouden, als je de leningen netjes terugbetaald. Dat gebeurde niet en dus werd er een faillissement uitgesproken. Maarrr…. Air Berlin krijgt nu alsnog een lening van de Duitse overheid. Waarom in godsnaam?



LENING?!

De lening die Air Berlin krijgt is een overbruggingskrediet zodat het bedrijf in ieder geval nog kan blijven vliegen totdat er meer duidelijk is over het hoe en wat. Misschien willen andere luchtvaartmaatschappijen de toestellen wel overnemen, hebben ze het personeel van Air Berlin nodig of zijn er nog verborgen schulden. Dat is dus het hoe en wat. Tot er volledige duidelijkheid is, kunnen onze Berlijnse vrienden dus in de lucht blijven. Vele concurrenten zijn niet echt blij met die Duitsers daar in de hoofdstad, want ze zeggen dat dit een vorm van concurrentievervalsing is.

 

“Het bedrijf is failliet, en toch blijven de toestellen in de lucht? Dat is niet hoe kapitalisme werkt, Angela.”

 

Hoe de Duitse overheid het geleende geld terug gaat krijgen? Waarschijnlijk krijgt het dat bedrag terug door middel van de verkoop van de gezonde onderdelen van Air Berlin. Gezonde onderdelen kunnen bijvoorbeeld de klantenservice van het bedrijf zijn, of de ingenieurstak van het bedrijf. Alles wat winstgevend is of enig toekomstperspectief heeft, kan worden verkocht aan andere partijen.

 

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.

Financieel nieuws, maar dan beter.

Mis niets! Abonneer je op onze nieuwsbrief!

De Geldpers, 2018 © All Rights Reserved | website: WebNexus - webdesign Groningen