NieuwsJohn De Mol start met Nederlandse muziekdienst ‘Juke’

We hebben Spotify, Deezer, Apple Music, en binnenkort kunnen we ook Juke aan het lijstje toevoegen. John De Mol gaat samen met zijn eigen radiostations Radio538, Sky Radio en Media Markt ook in de wereld van de muziekstreaming springen.  Wat? Juke moet de nieuwe muziekdienst worden naast de al bestaande streamingsdiensten. John de Mol wilt volgens de muziekjournalist Atze de Vrieze zijn eigen content direct promoten via Juke. Zo kun je liedjes die je op...
Max van Hasenbroek4 juli 2017134 min

We hebben Spotify, Deezer, Apple Music, en binnenkort kunnen we ook Juke aan het lijstje toevoegen. John De Mol gaat samen met zijn eigen radiostations Radio538, Sky Radio en Media Markt ook in de wereld van de muziekstreaming springen. 

Wat?

Juke moet de nieuwe muziekdienst worden naast de al bestaande streamingsdiensten. John de Mol wilt volgens de muziekjournalist Atze de Vrieze zijn eigen content direct promoten via Juke. Zo kun je liedjes die je op Radio538 en Sky Radio hoort gelijk in je afspeellijst op Juke zetten, maar voor de rest lijkt het verdacht veel op andere diensten. Hoe ze zich zullen onderscheiden van de rest? Juke zegt dat te doen door de luisteraar “aan de hand te laten nemen” via de dj’s van Radio 538 en Sky Radio of door artiesten. Wat dat precies betekent weten wij ook niet, maar we gaan ervanuit dat De Mol en Co het wel iets beter doordacht heeft dan deze uitleg.

Waarom?

Dat is inderdaad de vraag. Waarom zou John de Mol de strijd met Spotify, Apple Music en Deezer aangaan?  Is de strijd om abonnees niet al lang gestreden? Spreek 10 mensen op straat aan en 11 daarvan hebben zo’n streamingsdienst op hun telefoon. Tenminste, dat zou je denken. Juke, zoals de dienst heet, heeft het over een onderzoek van de GfK Group. Dat is een van de grootste onderzoeksbureau’s ter wereld en die hebben een onderzoek gedaan waarin naar voren komt dat 50 procent van de Nederlanders nog geen streamingsdienst heeft, maar dat wel wil. Volgens het onderzoek zou de toekomst van Juke er dus super uit moeten zien. De vraag is of het bedrijf standhoudt tegen de big players. De Mol mag dan wel tientallen miljoenen op de bank hebben staan, Spotify doet het met een honderden miljoenen en zullen best bereid zijn om Juke weg te concurreren.

Wanneer?

Media Markt heeft het concept Juke al een keer in 2012 gelanceerd, maar dat is toen mislukt. Vandaag was puur de aankondiging, dus wanneer het opnieuw gelanceerd wordt weten we nog niet. Je zult in ieder geval 9,99 per maand betalen en naar meer dan 40 miljoen nummers kunnen luisteren. Maar dat kun je op Spotify tenslotte ook.

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.

Financieel nieuws, maar dan beter.

Mis niets! Abonneer je op onze nieuwsbrief!

De Geldpers, 2018 © All Rights Reserved | website: WebNexus - webdesign Groningen